PEMERIKSAAN PRASEKOLAH OLEH JEMAAH NAZIR
1. Pelan taktikal - prasekolah
2. Minit mesyuarat
3. Anggaran belanja mengurus - prasekolah
4. Jadual penyeliaan P&P - prasekolah
5. Rekod pencerapan P&P prasekolah
6. Rekod pencerapan Pengurusan prasekolah
7. Akta pendidikan 1996 (Peraturan2 pendidikan kurikulum prasekolah kebangsaan 2002)
8. SPI Bil 9/2010
9. SPK Bil. 8/2010
10. Takwim prasekolah
11. Buku panduan pengurusan prasekolah
12. Fail jawatankuasa prasekolah
13. Rekod kedatangan murid prasekolah
14. Portfolio murid
15. Rekod perkembangan kemajuan murid
16. Rekod pelawat di bilik prasekolah
17. Rekod keluar masuk murid prasekolah
18. Rekod pergerakan guru/ pembantu pengurusan murid di kelas prasekolah
19. Buku stok pembelian bahan makanan
20. Kad inventori
21. Rekod kesihatan murid prasekolah
STANDARD KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN
STANDARD KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN
6 TUNJANG PEMBELAJARAN dalam KSPK :
- Tunjang Komunikasi
- Tunjang Kerohanian, Sikap dan Nilai
- Tunjang Kemanusiaan
- Tunjang Sains dan Teknologi
- Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika
- Tunjang Ketrampilan Diri
Penekanan dalam Kurikulum Standard ini adalah supaya murid2 prasekolah dapat menguasai 4M bukan lagi 3M. 4M tersebut ialah :
- Membaca
- Menulis
- Mengira
- Menaakul
Peruntukan Masa Bagi Prasekolah bermula 2010
MODUL
|
% PeruntukanMasa
| ||
TERAS ASAS
|
BAHASA
|
BM
|
Fleksibel
(Awal tahun: 35 %
Akhir tahun: 25%)
|
BI
| |||
BC/BT
| |||
MATEMATIK
| |||
AKTIVITI LUAR
| |||
PEND. ISLAM / MORAL
| |||
BERTEMA
|
MODUL BERSEPADU
|
Fleksibel
(Awal tahun: 35%
Akhir tahun: 45%)
| |
AKTIVITI RUTIN DAN PERBUALAN PAGI
(baca doa, makan, refleksi)
|
30%
|
Peruntukan Masa Minimum untuk Bahasa Instruktional dalam Kelas Prasekolah:
Bil.
|
Bahasa Instruktional
|
Peruntukan Masa MinimumSeminggu untuk kelasprasekolah yang bahasapengantarnya:
(minit)
| |
Bahasa Malaysia
|
BahasaPengantar lain
| ||
1
|
Bahasa Malaysia
|
600
|
400
|
2
|
Bahasa Inggeris
|
600
|
400
|
3
|
Bahasa Cina/Bahasa Tamil/BahasaInggeris
|
400
| |
JUMLAH
|
1200
|
1200
|
Peruntukan Masa 1 Minggu untuk Prasekolah yang menggunakan bahasa pengantarnya Bahasa Malaysia :
Bil.
|
Modul
|
Peruntukan Masa Seminggu untuk prasekolah yang bahasa pengantarnyaBahasa Malaysia (minit)
| |
Dijalankan dalam BM
|
Dijalankan dalam BI
| ||
1
|
Rutin pagi
|
30
|
20
|
2
|
Perbualan Pagi
|
60
|
40
|
3
|
Rehat
|
90
|
60
|
4
|
Refleksi sebelum balik
|
30
|
20
|
5
|
Modul Teras Asas Bahasa Malaysia
|
90
| |
6
|
Modul Bertema yang dikendalikandalam BM
|
100
| |
7
|
Modul Teras Asas Bahasa Inggeris
|
90
| |
8
|
Modul Bertema yang dikendalikandalam BI
|
330
| |
9
|
Pendidikan Islam/Pendidikan Moral
| ||
10
|
Aktiviti Luar
|
40
|
40
|
11
|
Matematik
|
40
| |
Jumlah minit seminggu
|
600
|
600
|
Peruntukan Masa Seminggu untuk prasekolah yang bahasa pengantarnya bukan Bahasa Malaysia :
Bil.
|
Bidang Pembelajaran
|
Peruntukan Masa Seminggu untukprasekolah yang bahasa pengantarnya bukan BM
(minit)
| |||
Dijlnkandlm BM
|
Dijlnkandlm BI
|
Dijlnkandlm BC/BT
|
Jumlah
| ||
1
|
Rutin pagi *
|
10
|
20
|
20
|
10 x 5 = 50
|
2
|
Perbualan Pagi
|
20
|
40
|
40
|
20 x 5 = 100
|
3
|
Rehat
|
30
|
90
|
30
|
30 x 5 = 150
|
4
|
Refleksi sebelum balik
|
10
|
20
|
20
|
10 x 5 = 50
|
5
|
Modul asas BM
|
90
|
90
| ||
6
|
Modul bertema** yang dikendalikan dalam BM
|
200
|
200
| ||
7
|
Modul asas BI
|
90
|
90
| ||
8
|
Modul bertema** yang dikendalikan dalam BI
|
140
|
140
| ||
9
|
Modul asas BC/BT
|
90
|
90
| ||
10
|
Modul Bertema yang berunsurkan Pendidikan Moral yang dikendalikan dalam BC/CT /Pendidikan Islam
|
120
|
120
| ||
11
|
Permainan Luar ( satu hari dalam BM, satu hari dalam BI)
|
40
|
40
|
80
| |
12
|
Matematik
|
40
|
40
| ||
Jumlah minit seminggu
|
400
|
400
|
400
|
1200
|